پوشش زن ایرانی چیست؟

نظرهای متفاوتی درباره نوع پوشش و چرایی استفاده از پوشش های مختلف وجود دارد پوشش زن ایرانی چیست؟ متاسفانه در طی تاریخ ایران پوشش زن ایرانی دچار فراز و نشیبهای فراوان و خطرناکی شده است از کشف حجاب رضاخانی گرفته تا تهاجم های فرهنگی امروزه .... در ابتدای امر نظرات مردم را درمورد نوع پوشش باهم مطالعه میکنیم

کیوان 25 ساله و فروشنده مى گوید:

بعضى خیابان ها در شهرهاى بزرگ شبیه ژورنال شده، یک دسته رد مى شوند و چند مد جدید مى بینى، صفحه ورق مى خورد و یک دسته دیگر ... و مدل هاى جدیدتر. مى گوید: تناقض ها را مى بینى، [منظورش تفاوت ها در نوع پوشش است[ بعضى معتقدند باید صبر کرد. گرایش بعضى جوانان به این جور لباس ها گذار است و بعضى دیگر ... . او همچنان که حرف مى زند، مانتوها را روى ویترین جابه جا مى کند. دست آخر یکى از مانتوها را نشان مى دهد: راستش نمى دانم چطور چنین طرح ها و مدل هایى را مى پوشند.

«هیجان انگیز»، توصیف بهاره 17 ساله از حس پوشیدن مانتوى تنگ نارنجى است. احتمالاً طیفى از عوامل روى این حس تأثیر گذاشته است: عقب نماندن از قافله مد تا اثبات وجود به واسطه حق انتخاب ... تا نوع برخوردها و ... .

پروانه 22 ساله دانشجوى معمارى نیز از خریدن و پوشیدن این گونه مانتوها احساس رضایت مى کند و آن را نوعى حق انتخاب هر فرد به شمار مى آورد و مى گوید: به عقیده من پوشش ارتباط مستقیمى با مد دارد. اگر در مدل هایى که سالانه بازار پوشاک را اشغال مى کنند طراحان داخلى، طرحى که هم از لحاظ پوشش و هم از نظر زیبایى و قیمت مناسب باشد، ارائه دهند فکر مى کنم دختران ایرانى از آنها بیشتر استفاده مى کنند تا مدل هاى خارجى که از فرهنگ ما بسیار فاصله دارد.

سوسن 27 ساله مى گوید:

در یک کلام با چادر راحت ترم و احساس مى کنم از نگاه نامحرم مصون هستم. تا حد ممکن هم سعى مى کنم در مهمانى هایى که به صورت مختلط هستند شرکت نکنم هر چند که با پوشش کامل مى روم ولى حس مى کنم هم من و هم میزبان و نیز دیگر مهمانان معذب مى شوند. در مهمانى هایى که فقط مختص زنان است، پوششم کاملاً متفاوت است و راحت و آزاد لباس مى پوشم، چون احساس آزادى مى کنم و از چشم نامحرم دورم. سوسن اضافه مى کند: نوع پوشش یعنى چادر را مدت ده سال است که انتخاب کرده ام و در این کار هیچ گونه اجبار و یا پیروى از سنت خانوادگى مطرح نبوده است، بلکه با توجه به نگاهم به جامعه این نوع از پوشش را برگزیدم. البته منظورم این نیست که سایر پوشش ها مثل مانتو و روسرى حجاب کامل محسوب نمى شود، بلکه نگاه افراد به حجاب در انتخاب مؤثر است.

مریم 29 ساله کارشناس جامعه شناسى مى گوید:

سال ها به اجبار خانواده ام و بر اساس سنت، چادر سرم کرده ام، اما مدت یک سال است آن را کنار گذاشته ام چون اصولاً به این گونه حجاب اعتقادى ندارم! با پوشیدن مانتو و روسرى هم مى توان پوشش کامل داشت. معتقدم برخى در انتخاب نوع پوشش دچار افراط یا تفریط مى شوند. وى مى افزاید: یکى از دلایل نبود الگوى مناسب در نوع پوشش زنان در کشور ما، فراموش شدن نوع پوشش سنتى طى زمان و ادوار تاریخى است که هم از نظر زیباشناختى و هم از لحاظ پوشش کامل، اشکالى در آن نیست. مریم در مورد نوع پوشش زنان در مهمانى ها و تفاوت آشکار با آنچه در جامعه نمود دارد اظهار مى کند: در مهمانى ها و مراسم زنانه پوششى کاملاً متفاوت با آنچه در جامعه استفاده مى کنم دارم، چرا که در آن محیط یا جامعه کوچک، از آزادى عملى بیشترى برخوردارم. ضمن آنکه آن را در تضاد با شرع نمى دانم. نکته دیگر اینکه انسان ذاتا زیبایى را دوست دارد و نوع پوشش زیبا و آراستن، فرد را از لحاظ روحى راضى مى کند. به نظرم نیاز درونى است. به اعتقاد وى پوشش کامل داشتن مهم تر از نوع آن است.

فرشته کارشناس ارتباطات نیز که از چادر به عنوان پوشش استفاده مى کند معتقد است:

جامعه ایرانى، جامعه متنوعى است که در کند و کاو پدیده هاى مثبت فرهنگى و هنجارهاى اجتماعى باید به این «چندفرهنگى» توجه کرد. تنوعى که در گروهها و اقوام مختلف در روندهاى زمانى بر یکدیگر تأثیر دارند و نظر به گسترش ارتباطات این تأثیرات، روزافزون خواهد بود. در حال حاضر چادر گاه به صورت یک عادت و گاه به صورت بهره مندى از یک موقعیت مورد استفاده قرار مى گیرد، به همین علت بسیارى از کسانى که چادر به سر دارند از فلسفه، جایگاه و حرمت آن بى اطلاع هستند. وى در خصوص پوشش متمایز زنان در جامعه و مهمانى ها مى گوید: تا کنون لباس سنتى زیبایى که براى مهمانى مناسب باشد ندیده ام؛ البته به تازگى اقداماتى در زمینه طراحى لباس هاى سنتى صورت گرفته که هزینه سفارش و دوخت آن بالاست و خارج از توان مالى من است. از طرف دیگر در مورد نوع لباس ها در مهمانى ها و تفاوت آن با آنچه در بیرون توسط زنان استفاده مى شود، باید گفت طبیعى است که تفاوت وجود داشته باشد. کسى که با لباس کار به مراسم رسمى یا مهمانى نمى رود، زنان هم براى شرکت در مناسبت هاى مختلف از لباس هاى درخور مناسبت استفاده مى کنند. ضمن آنکه لزومى ندارد در مجلس زنانه فرد از لباس کاملاً پوشیده استفاده کند چون در شرع اسلام چنین موضوعى مطرح نشده است.

سوسن 27 ساله مى گوید:

با چادر راحت ترم و احساس مى کنم از نگاه نامحرم مصون هستم. تا حد ممکن هم سعى مى کنم در مهمانى هایى که به صورت مختلط هستند شرکت نکنم هر چند که با پوشش کامل مى روم ولى حس مى کنم هم من و هم میزبان و نیز دیگر مهمانان معذب مى شوند.

این ها نظرات مردم در باب نوع پوشش بود اما ما از قران استعانت میگیریم در قرآن آیاتی در مورد حجاب و پوشش زنان و مردان وجود دارد که به صورت روشن و کامل به مقوله پوشش زنان و مردان اشاره دارد. قُل لِّلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ وَيَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذَلِكَ أَزْكَى لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا يَصْنَعُونَ ( آیه 30 سوره نور ) به مردان مؤمن بگو دیدگان خویش را از نگاه به زنان اجنبی باز گیرند و فرجهای خویش را نگهدارند این برای ایشان پاکیزه تر است که خدا از کارهایی که می کنید آگاه است . وَقُل لِّلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَيَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَلْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُيُوبِهِنَّ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبَائِهِنَّ أَوْ آبَاء بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنَائِهِنَّ أَوْ أَبْنَاء بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِي إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِي أَخَوَاتِهِنَّ أَوْ نِسَائِهِنَّ أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُنَّ أَوِ التَّابِعِينَ غَيْرِ أُوْلِي الْإِرْبَةِ مِنَ الرِّجَالِ أَوِ الطِّفْلِ الَّذِينَ لَمْ يَظْهَرُوا عَلَى عَوْرَاتِ النِّسَاء وَلَا يَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِيُعْلَمَ مَا يُخْفِينَ مِن زِينَتِهِنَّ وَتُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَمِيعًا أَيُّهَا الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ ( آیه 31 سوره نور ) و به زنان با ایمان بگو چشم از نگاه به مردان اجنبی فرو بندند و فرجهای خویش را حفظ کنند و زینت خویش را جز آنچه آشکار است آشکار نسازند و باید که روپوش هایشان را به گریبان ها کنند و زینت خویش را نمایان نکنند مگر برای شوهرانشان ، یا پدران و یا پدر شوهران یا پسران و یا پسر شوهران و یا برادران و یا خواهرزادگان و یا برادرزادگان و یا زنان و یا آنچه مالک آن شده اند یا افراد سفیه که تمایلی به زن ندارند و یا کودکانی که از اسرار زنان خبر ندارند ، و مبادا پای خویش را به زمین بکوبند تا آنچه از زینتشان که پنهان است ظاهر شود ای گروه مؤمنان همگی به سوی خدا توبه برید شاید رستگار شوید . وَ قَرْنَ في‏ بُيُوتِکُنَّ وَ لا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجاهِلِيَّةِ الْأُولى‏ وَ أَقِمْنَ الصَّلاةَ وَ آتينَ الزَّکاةَ وَ أَطِعْنَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ إِنَّما يُريدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَکُمْ تَطْهيراً ( آیه 31 سوره احزاب ) و در خانه های خود بمانید ، و همچون دوران جاهلیّت نخستین ( در میان مردم ) ظاهر نشوید ، و نماز را برپا دارید ، و زکات را بپردازید ، و خدا و رسولش را اطاعت کنید خداوند فقط می خواهد پلیدی و گناه را از شما اهل بیت دور کند و کاملًا شما را پاک سازد. يا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ لِأَزْواجِکَ وَ بَناتِکَ وَ نِساءِ الْمُؤْمِنينَ يُدْنينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلاَبِيبِهِنَّ ذلِکَ أَدْنى‏ أَنْ يُعْرَفْنَ فَلا يُؤْذَيْنَ وَ کانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحيماً ( آیه 59 سوره احزاب ) ای پیامبر! به همسران و دخترانت و زنان مؤمنان بگو: جلبابها [ روسری های بلند ] خود را بر خویش فروافکنند ، این کار برای اینکه شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند بهتر است ( و اگر تا کنون خطا و کوتاهی از آنها سر زده توبه کنند ) خداوند همواره آمرزنده رحیم است. همان طور که از آیات قرآن بر می آید ، به زنان سفارش شده است که بدن و سر و گریبان و فرج ها و زیور آلات خود را از نامحرمان بپوشانند. در قرآن به زنان سفارش شده است که قسمت های از بدن خود که باعث تحریک مردان می شود را بپوشانند. این پوشش باید به گونه ایی باشد که بدن و قسمت های تحریک کننده و زیور آلات ان پوشیده شود. برای مسلمانان پوششی که مطابق ان چه در قرآن و سنت اسلامی ذکر شده است ، ملاک می باشد و مراجع و فقهای اسلامی نیز این حد و حدود پوشش را ملاک می دادند و تمامی احکام مربوط به پوشش و حجاب فقط در چهار چوب قرآن و سنت اسلامی دارای ارزش و وجوب است و هر دخل و تصرف دیگری در حد و حدود این پوشش ، الزام و وجوب نمی آورد. یعنی رعایت حد و حدودی پوششی که بر اساس قرآن و سنت اسلامی است ، بر مسلمان واجب است. مسلم است کمتر از این حدود ، گناه می باشد و مستوجب مجازات الهی است و بیشتر از ان نیز ( البته در حد معقول ) نیکو و پسندیده است و فقط جنبه احتیاط دارد. اگر تفاوت هایی در نوع و میزان پوشش و حجاب در نظرات مراجع و فقها وجود دارد ، ناشی از تفاوت در محدوده احتیاط است. نکته دیگری که می توان در مورد حجاب و پوشش ذکر کرد متناسب بودن پوشش با شان و مقام و موقعیت و شرایط اجتماعی زنان است. همانطور که از آیه 59 سوره احزاب بر می اید به زنان پیامبر به سبب شان و مقامشان ، به طور مشخص به استفاده از جلباب تاکید می کند. در مورد خطاب قرار دادن زنان پیامبر برداشت های موشکافانه ایی دیگری را هم می توان کرد ، می توان نتیجه گرفت که پوشش و حجاب می تواند تحت تاثیر شرایط و موقعیت زنان و دختران ، تشدید پیدا کند. مثلا زنان و دختران جوان نیاز است که این پوشش و حجاب را به نحو کامل تر و سخت گیرانه تری نسبت به زنان پیر و سالخورده انجام دهند و یا زنان و دختران سر شناس و مورد توجه و نگاه مردم ، نیاز است به نحوه کامل تری این پوشش و حجاب را رعایت کنند. به هر حال پوشش و حجابی که اسلام مطرح می کند ، پوشش و حجابی است که زنان و دختران را از نگاه نامحرمان بپوشاند و موجبات تحریک مردان و رواج فساد در جامعه اسلامی را از بین ببرد. پوشش و حجابی که اسلام مطرح می کند به سبب حفظ ارزش و کرامت زن است ، برای حفظ و تحکیم روابط زن و مرد است ، برای مصون ماندن زنان و مردان و دختران و پسران از گناه است ، برای برقراری روابط درست بین زن و مرد است ، برای جلوگیری از بازیچه شدن زنان و دختران است ، برای جلوگیری از فساد مردان است ، برای حفظ ارزش های انسانی و اسلامی است ، برای حفظ نظام طبیعی حاکم بر جهان است و از همه مهمتر سعادت و کمال دنیوی و اخروی زنان و مردان است. پوشش و حجاب را از دو دیدگاه فردی و اجتماعی می توان بررسی کرد. پوشش و حجاب در حوزه فردی زنان و مردان به حکم شرع و اسلام موظف به رعایت پوشش و حجاب اسلامی هستند و بر اساس دین اسلام بر انها واجب است و رعایت نکردن ان ، گناه و معصیت است ، هر گناه و معصیتی ، مجازاتی را در پی دارد و این مجازات از سوی خداوند تعیین و اجرا میشود. ( همانند اعمال واجب فردی همچون نماز و روزه و ... ) روشن است که همان طور که در مورد عبادات فردی ، اسلام به اجبار و زور روی نمی اورد در مورد حجاب در حوزه فردی نیز همین طور است. پوشش و حجاب در حوزه اجتماعی زمانی که افراد در کنار هم و در یک اجتماع ، زندگی می کنند ، اعمال و رفتار فردی انها بر روی اجتماع و افراد دیگر اثر گذار است و آثار این اعمال و رفتار باید کنترل شود تا به افراد و جامعه اسیب و ضرری نرسد و یا حق و حقوقی از فرد یا اجتماع ضایع نشود. در مورد پوشش و حجاب ، اگر رعایت نکردن پوشش و حجاب باعث اسیب به افراد و اجتماع و ضایع شدن حقوق فرد و یا افراد جامعه شود ، باید کنترل شود که در این جا حاکم و حکومت اسلامی موظف است ، بر اجرای این قوانین و احکام اسلامی نظارت داشته باشد. نظارت بر اجرای حکم پوشش و حجاب اسلامی به سبب آثار اجتماعی آن ، از نظر عقلی و شرعی مجاز و لازم است. با توجه به آثار پوشش و حجاب بر افراد و جامعه اسلامی و ضرورت اجرای ان در حوزه اجتماعی ، لزوم اجبار در پوشش و حجاب در حوزه اجتماعی منطقی و عقلی است. امیدواریم که راه مناسبی را به شما نشان داده باشیم


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : دو شنبه 16 دی 1392برچسب:, | 15:3 | نویسنده : هــــفـــتــــکـل ســـــــلام |